De rijtoer, troonrede, hoedjes en het koffertje. De derde dinsdag van september. We hebben het natuurlijk over Prinsjesdag. Vorige maand presenteerde het kabinet de financiële plannen voor 2024. Wat betekent dit voor ons? Worden de accijnzen bijvoorbeeld wel of niet verhoogd? Hoe wordt er omgegaan met de fossiele brandstoffen? En gaat er nog wat veranderen aan de wegen in Nederland?
Accijns op brandstof
Accijns is een soort vaste belasting die de overheid heft op bijvoorbeeld brandstof. Normaal gesproken wordt dit elk jaar op 1 januari verhoogd om gelijke tred te houden met de inflatie. Maar in 2023 werd dat even uitgesteld tot 1 juli. En dat had alles te maken met een bijzondere situatie: op 1 april 2022 besloot de regering om tijdelijk de accijns te verlagen vanwege de toen extreem hoge brandstofprijzen. Die verlaging zou maar tijdelijk zijn, maar uiteindelijk duurde het tot 1 juli 2023 voordat ze dit terugdraaiden.
Dus, vanaf 1 juli 2023 hebben ze de inflatiecorrectie eindelijk toegepast en de accijnsverlaging voor brandstof met de helft verminderd om een beetje tegemoet te komen aan de hoge brandstofprijzen. Hierdoor komen de nieuwe accijnstarieven uit op 78,91 cent voor ongelode benzine, 51,63 cent voor diesel en 18,62 cent voor LPG.
Het voornemen is om op 1 januari 2024 de accijnzen terug te nemen naar hun oorspronkelijke niveau. Hierdoor zou de prijs van een liter benzine met 21 cent stijgen en de prijs van een liter diesel met 13,5 cent, bovenop de reeds hoog bestaande brandstofprijzen. Het is echter mogelijk dat dit niet wordt uitgevoerd, aangezien er nog financiële middelen moeten worden gevonden om het te kort van 1,2 miljard aan belastinginkomsten te dekken.
Fossiele brandstoffen
Tijdens de troonrede werd veel besproken, maar het onderwerp van subsidies voor fossiele brandstoffen bleef onaangeroerd. Recentelijk is onthuld dat deze subsidies tussen de 39,7 en 46,4 miljard euro bedragen, wat zorgwekkend is.
Grote vervuilers dragen bij aan klimaatschade in kwetsbare landen, zoals Afrika, dat slechts 4% van de wereldwijze CO2-uitstoot veroorzaakt, maar zwaar getroffen wordt door klimaatverandering.
Prioriteit geven aan onderhoud boven nieuwe infrastructuur
Met de groeiende bevolking in Nederland stijgt ook de mobiliteit van de inwoners. Veel van onze bruggen en viaducten, zowel op de wegen als op het spoor, stammen uit de periode net na de Tweede Wereldoorlog en vertonen tekenen van slijtage door intensief gebruik. Daarom wordt er in 2024 € 4,6 miljard geïnvesteerd in grootschalig onderhoud en renovatie van deze infrastructuur.
In het jaar 2024 wordt er bijna € 30 miljoen gereserveerd voor de uitbreiding van het aantal en de verbetering van laadpunten, zowel voor vrachtwagens als personenauto’s, om zo bij te dragen aan een schonere leefomgeving.
Hulp nodig?
Heb jij hulp nodig op het gebied van transportdienst, koeriersdienst of postbusservice? We helpen je er graag bij. Vul de calculator in of mail naar info@detransporters.nl.