Terug in de tijd: Hoe verliep het vroeger met het transporteren van goederen?

Wij vervoeren goederen. Al jarenlang. Maar hoe ging dat eigenlijk vroeger? Wat waren toen de vervoersmiddelen om spullen van A naar B te krijgen? Toen bestonden onze mooie bestelwagens, bestelbussen en vrachtwagens natuurlijk nog niet. Ben jij benieuwd? Kom, laten we teruggaan in de tijd.

Vervoersmiddelen van vroeger
Goed, laten we bij het begin beginnen. Want wat valt er allemaal onder vervoersmiddelen? Onder vervoersmiddelen valt alle door de mens gemaakte werken met als primaire functie het verplaatsen van goederen. Denk bijvoorbeeld aan karren waarmee je hooibalen van het land kunt halen of zakken meel die je nodig hebt in de keuken. Dat zijn nog maar twee voorbeelden, maar je kunt je voorstellen dat er veel meer goederen waren die vervoert moesten worden. Dat is in de wereld van nu niet anders.

Paard en wagen
Het eerste vervoersmiddel: paard en wagen. Lang, lang geleden was het paard al een topper in het verplaatsen van goederen. Het paard is de letterlijke ‘voortrekker’ onder de vervoersmiddelen en zolang de mens het paard kent, brengt dit dier alleen maar voordelen met zich mee. Was het paard niet nodig voor goederen? Dan werd het paard gebruikt in oorlogen en duels.

De uitvinding van het wiel
Een van de belangrijkste uitvindingen van de mens is de uitvinding van het wiel. Wanneer het eerste wiel is uitgevonden, is niet precies te zeggen. Het wordt geschat rond de 3500 voor Christus. Het wiel heeft in die tijd perfect samengewerkt met het paard. Hoe? Dankzij het wiel konden ze een karretje aan het paard vastmaken. Grappig feitje: wielen werden in die tijd ook gebruikt voor pottenbakken.

De eerste fiets
De allereerste fiets werd uitgevonden in 1817. Sommigen beweren dat er voor die tijd al fietsen waren, maar dit is lastig te bewijzen. Dit waren niet zomaar fietsen. Niet zoals we die nu kennen althans. De eerste fiets was een loopfiets zonder trappers. Over de tijd ontstonden er wel fietsen met trappers. De fiets had een enorm groot achterwiel. Later kregen ze gelijke wielen en toen zelfs een superhoog voorwiel. Hoe ze daarop rondreden? Snap jij het?

Over naar vier wielen
Had je geen zin om te fietsen? Dan sprong je gewoon in de auto. Maar hoe de eerste auto er in die tijd uitzag? Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een mooie Renault Clio van tegenwoordig. Nee, het was meer alsof je in een ouderwetse koets zonder wielen rondreed.

De eerste trein
In 1804 kwam de eerste stoomlocomotief. De overoveróvergrootvader van onze intercity’s, sprinters en vrachttreinen. Een Britse uitvinder was verantwoordelijk voor het ontwerp van deze trein, die oorspronkelijk bedoeld was voor het vervoeren van ijzer uit een mijn in Wales. De snelheid van deze eerste trein was slechts 8 kilometer per uur. Nog langzamer dan fietsen. Pas in 1830 reed de allereerste passagierstrein tussen Manchester en Liverpool.

Samen in de bus
In 1824 kwam de allereerste ‘omnibus’ de straat op. Ook wel de paardenbus genoemd. Zoals de bijnaam al zegt, werd deze nog voortgetrokken door paarden. Eindelijk kon een paard een heleboel mensen tegelijk meenemen. Na 1870 kwam de stoom- en trolleybussen tevoorschijn.

Voor het eerst de lucht in
In 1903 gebeurde het: het eerste vliegtuig ging de lucht in. Het was maar een korte vlucht, slechts 12 seconden en een afstand van 37 meter. Dit vliegtuig was alleen ontworpen voor 1 persoon, dus passagiersvervoer was er nog niet. Tot 1931, toen konden er maximaal 38 passagiers in het vliegtuig. Het had zelfs verwarming, ventilatie en elektrisch licht.

Hulp nodig?
Nog redelijk veel vervoersmiddelen in die tijd, nietwaar? Leuk om even terug te blikken in die tijd. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn stiekem behoorlijk trots op ons wagenpark van nu. Toch fijn dat alles een tikkeltje moderner is geworden.

Heb jij hulp nodig op het gebied van transportdienst, koeriersdienst of postbusservice? We helpen je er graag bij. Vul de calculator in of mail naar info@detransporters.nl.

Leave a comment